ARTISTES

PABLO CHACÓN SANCHIS

Un acto de amor

Projecte seleccionat en la convocatòria “Cultura Online #CMCVaCasa” del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

VEURE L’OBRA

Etiquetes: Assaig i exposició fotogràfica. Objectes pertanyents a persones afusellades en la paredassa de Paterna. Guerra Civil. Repressió franquista. Camí de la Sang.

Xarxes socials:

PABLO CHACÓN SANCHIS. Un acto de amor

Un acte d’amor és un assaig fotogràfic que tracta sobre l’Amor a través d’objectes reals pertanyents a persones afusellades en la Paredassa d’Espanya (Paterna) en els anys 1940 durant la repressió franquista a València. Un treball de recerca durant anys, a la recerca de les poques persones vives que encara guarden aquestes relíquies.

Un acte d’amor és un projecte expositiu immersiu de fotografia, basat en una àmplia labor de documentació i d’entrevistes personals, el fruit de les quals és una àmplia selecció de fotografies d’objectes personals i documents recollits per *Badía Navarro de les fosses comunes i el cementeri de Paterna, així com dels voltants. Aquesta zona seria coneguda com El camí de la sang.

Compte la història de Leoncio Badia Navarro que, jugant-se la seua pròpia vida, recollia objectes de les persones hores després de ser assassinades per a donar-li-les als familiars que acudien al cementeri després de la notícia dels afusellaments.  Objectes que mai van ser enterrats.

Només en la localitat valenciana de Paterna van ser assassinades 2,238 persones després de la rendició de les autoritats del país i el fin de la guerra. Allí, un home humil, que va ser obligat pels sediciosos a ser l’enterrador del cementeri de Paterna i a sepultar a innombrables víctimes en fosses comunes, va decidir donar als seus familiars una mica més que un sac d’ossos. Va ser un acte d’amor.

Quan la societat espanyola intenta bregar amb el seu turbulent passat, i després d’un silenci imposat durant dècades sobre la dictadura franquista, diversos fotògrafs comencen a fer treballs documentals sobre els treballs d’exhumació i de identificació de víctimes de la Guerra Civil i de la repressió que va seguir al fin del conflicte.

Autoría:

Pablo Chacón Sanchis (València, 1976) Va estudiar Enginyeria en la Universitat Politècnica de València. Aborda la realitat com a fotògraf des d’una òptica social i registral. Realitza els seus projectes amb curiositat forense i amb l’afany de comprendre, més enllà del document, el poder metafòric i representatiu d’una imatge.

Desenvolupa la seua activitat professional com a fotògraf freelance i com a professor de fotografia. És assessor i coordinador de projectes fotogràfics. És col·laborador habitual des de 2010 de XLSemanal, 7- Naiz, Llaura i altres mitjans on publica els seus reportatges. Ha sigut coorganitzador del festival internacional de fotoperiodisme PHOTON i és part de l’equip que va crear el Diari Indultat.

El seu treball ha guanyat o sigut exposat en diferents festivals, com en PhotoEspaña, Seminari de Fotografia i Periodisme d’Albarrasí o Fotopress de la Caixa.

Premis

2019 Guanyador categoria reportatge. Objetius pel canvi.

2015 Beca professional en el XV Seminari de Fotografia i periodisme d’Albarrasí dirigida per Gervasio Sánchez.

2014 Nexofoto. Finalista

2013 19a Beca Fotopres La Caixa. Finalista

2013 Absolut porfolios – Madrid – España. Finalista

2012 Beca novella en el XIII Seminari de Fotografia i periodisme d’Albarrasí dirigida per Gervasio Sánchez.

Exposicions

2020 PhotoAlicante