ARTISTES
ALFREDO GUILLAMÓN
Vora Mar
Consulta el projecte ‘Vora Mar’ ací
Conceptes clau: paisaj¡tge, periurbà València, fragmentació, fora de Camp i videocreació
Xarxes socials Alfredo Guillamón: Instagram
Resum del projecte
Vora Mar és una obra videogràfica que es realitza a partir d’una acció en el paisatge, la qual consisteix a alçar un mur de rajoles amb espills adherits a una de les seues cares, per a evidenciar una zona de fricció entre un espai natural i un espai construït de l’àrea periurbana de València.
Un dels aspectes que tenen major rellevància és la localització on es realitza l’obra, perquè és la clau a partir de la qual s’articula tot el treball. El lloc triat se situa en una zona de gran tensió territorial dins del terme municipal de Massalfassar a València (39°32’53.7″N 0°17’52.7″W), en la qual el polígon industrial del Mediterrani i un tram de l’autovia V-21 semblen voler engolir l’hàbitat costaner. El propòsit ha sigut visibilitzar i potenciar la confrontació entre aquests dos paisatges, assenyalant la gran quantitat d’infraestructures produïdes per i per a l’ésser humà com a causa principal de la fragmentació del paisatge.
L’obra sorgeix de l’interés per reflexionar sobre la mirada i els fenòmens que intervenen tant en la construcció del paisatge com en la fragmentació d’aquest. Per a fer aquest treball s’ha recorregut al concepte de fora de camp i fragmentació, tant des d’una perspectiva formal com discursiva. Aquests conceptes s’han anat desenvolupant en funció dels interessos del projecte per a poder parlar sobre les problemàtiques del paisatge fragmentat i del periurbà, i sobre qüestions relacionades amb la visibilització i invisibilització d’uns certs aspectes del territori.
Finalment és important destacar que l’acció artística que es realitza en el lloc, compta amb la singularitat d’estar dissenyada i pensada només per a ser vista des del punt de vista de la cambra. Per tant, la posada en escena i l’acció giren entorn d’un sol angle i un enquadrament concret, de manera que es podria dir que sense espectador, sense punt de vista i sense enquadrament, no seria possible confrontar aquests dos paisatges, ni fer-los aparéixer i desaparéixer del camp de visió. Això ha permés indagar des d’aquest marc sobre el punt de vista únic, el perspectivisme i el pensament únic, conceptes que troben punts de connexió amb l’actual i limitant cosmovisió antropocentrista. S’ha anat desenvolupant així una preocupació per la mirada al llarg del treball, que concerneix les maneres de percebre i de relacionar-nos amb el territori. Aquest marc conceptual es nodreix també d’unes certes idees i aspectes que es troben en explorar la naturalesa il·lusòria de les imatges i les relacions que sorgeixen entre videoart i ecologia.
Autoria
Alfredo Guillamón se submergeix en els entorns naturals que li envolten per a connectar amb els elements del paisatge i compondre a partir d’ells. Utilitza mitjans expressius com l’escultura, la instal·lació artística i la videocreació. Els seus temes d’interés giren entorn de la mirada, el paisatge i l’ecologia. Aborda conceptes com el de fragmentació, coevolució i posthumanisme des de la pràctica artística, per a plantejar qüestions enfocades en la regeneració dels vincles entre la societat i els ecosistemes que la sostenen. Els seus treballs sorgeixen de l’interés per reflexionar sobre les maneres de mirar, la forma en la qual l’ésser humà desenvolupa la seua experiència amb la realitat i la manera en la qual estructura el territori. Molts dels seus projectes emergeixen de les convergències entre el poètic i el documental. Forma part del Laboratori de Creacions Intermèdia de la Universitat Politècnica de València, des d’on investiga sobre la vulnerabilitat ecosistèmica i la reconciliació amb la terra, amb el seu projecte de tesis ‘Pràctiques artístiques i preservació del sòl’.
Compte amb sis exposicions individuals i setze col·lectives en diferents comunitats autònomes del territori nacional. Entre els seus mèrits artístics destaca l’haver exposat les seues obres en el Museu Regional d’Art Modern de Cartagena, l’Auditori i Centre de Congressos Víctor Villegas de Múrcia, i la Fundació Segon i Santiago Montes de Valladolid. Ha sigut seleccionat en el XII Festival Molt més Maig de Cartagena, el Festival d’Art Emergent Alterar-te 07 de Múrcia i XXII Festival Imagina de San Javier de Múrcia entre altres. La seua obra videogràfica ha sigut projectada en la Filmoteca de València i ha sigut finalista en el 24 Premi Ciutat de Castelló d’Arts Plàstiques.