ARTISTES

PEPA L. POQUET

H E A D

Consulta el projecte H E A D’ ací

Conceptes clau: vídeo experimental, found-footage, material analògic i pel·lícula 16mm

Xarxes socials Pepa L. Poquet: Instagram

Més informació Pepa L. Poquet

Resum del projecte

H E A D és un vídeo experimental generat a partir de l’’apropiació’ de fragments d’una pel·lícula anònima, filmada en format analògic de 16mm en blanc i negre, muda, que ha estat transferida a format digital amb la incorporació de so.

Formalment les filmacions realitzades amb pel·lícula analògica es presenten enrotllades en bobines, amb un metratge afegit que apareix a l’inici (cap) i al final (cua) del film. El tram afegit a l’inici sol contenir dades, signes, nombres, lletres, etc., que són una informació necessària per al maquinista-cinematògraf i que li serveix també per a l’engranatge de la pel·lícula al projector. Aquestes dades mai no són visibles al públic durant la projecció.

El vídeo H E A D explora en essència la tècnica del found-footage (en el cine experimental, treballar amb imatges filmades per compte d’altri). La construcció del vídeo parteix, doncs, d’imatges ‘amprades’, a les quals s’ha donat un nou significat. Per a aquesta resignificació, s’ha experimentat, en el procés de muntatge, amb la superposició, les textures, la disposició i l’alentiment de fotogrames, i amb el so incorporat. Significatiu del treball d’edició és la inversió dels valors del material fílmic mateix. S’ha convertit el fragment ‘invisible’ de metratge de l’inici de la bobina (cap) en la part central del vídeo, donant visibilitat a les dades i els signes, mentre que dues seqüències seleccionades de la pel·lícula original passen a tindre la funció de cap i cua en el nou audiovisual, seqüències que es presenten en una nova disposició i, en conseqüència, dotades de nous sentits no pretesos per l’autor originari.

Autoria

Pepa L. Poquet viu i treballa a València. Ha compartit la creació plàstica amb la docència (1989-2022) en el Departament de Pintura (UPV). La seua obra és el resultat de la investigació, els assajos i l’experimentació contínua amb diferents mitjans i dispositius, conjugant de manera híbrida tècniques analògiques i digitals. Els treballs generats, instal·lacions, fotografies, vídeos, s’han presentat d’una manera poètica i/o reivindicativa, sempre al voltant d’un eix que busca acostar-se a la pregunta: com es genera una imatge?

El seu treball s’ha mostrat en exposicions individuals en institucions i galeries europees i americanes, com ara: Pinacoteca Barao Santo Ângelo, Porto Alegre; Fundació Carulla, Tarragona; Fundació Baleària, Eivissa; MUA, Alacant; Palau dels Borja, Gandia; galeria Cànem, Castelló; G.Comte, València. En exposicions col·lectives a galeries: Paula Alonso, Madrid; Sicart, Vilafranca del Penedés; Freiraum, Berlín; o Galeríacuatro, València; Instituto Cervantes, Casablanca; IVAM, València; ARCO-Madrid; CCCC, València; Instituto Cervantes, Palermo; 14a Bienal Arte Contemporânea Curitiba, Brasil; MUVIM, València; 6a Bienal Mercosul, Porto Alegre; Centre Culturel Français, Torino; Les Brasseurs, Lieja.

La seua obra es troba en fons d’art com ara: Ajuntament de València; Museu Art Modern, Valls; Generalitat Valenciana; Ajuntament de Paterna; Museo de las Américas, Denver, USA; Les Brasseurs, Lieja; i en diverses col·leccions privades estatals i estrangeres.