ARTISTES
RUBÉN MARÍN
Notas de lo común. Orriols convive
Consulta el projecte ‘Notas de lo común. Orriols Convive’ ací
Conceptes clau: documental, el comú, procesual, colaboratiu i València
Resum del projecte
Aquest projecte videogràfic aprofundeix, seguint una línia de treball procesual i col·laborativa, en els problemes, lluites i processos de l’associació Orriols Convive. A través de la mescla de procediments propis del documental amb uns altres de la pràctica artística contemporània, ‘Notas de lo común, Orriols Convive’ proposa un espai discursiu i d’interacció amb fórmules de representació que transcendeixen les característiques pròpies d’un mitjà especifique.
En barris com el d’Orriols (València), on se situa l’associació, l’impacte de la crisi no és una idea abstracta sinó un problema viscut diàriament que posa de manifest una urgència del comú. L’associació Orriols Convive duu a terme un model de convivència intercultural i d’integració social basat en l’organització i confluència d’una amalgama de col·lectius, organitzacions socials i institucions. Persones que, fins i tot sent molt diverses, treballen juntes per a aconseguir objectius comuns i que demostren, que la gent més humil i desposseïda, si s’organitza, poden fer front als problemes per si mateixa.
‘Notas de lo común, Orriols Convive’ presenta la labor que realitza l’associació Orriols Convive com a model exemplaritzador de les noves formes de producció col·lectiva que han aparegut per tot l’Estat des de 2011, cerques democràtiques que obeeixen a la racionalitat política del comú i que s’oposen a la lògica neoliberal.
De quina manera plataformes o col·lectius com Orriols Convive encaminen les aspiracions de canvi de la ciutadania en noves formes de vida? Com podem mitjançant un projecte videogràfic relacionar-nos en un col·lectiu i contribuir a la seua comesa? Com podem articular estratègies participatives amb els seus integrants?
Autoria
Rubén Marín és artista i investigador. El seu treball oscil·la entre el vídeo, la fotografia, l’art d’acció i la instal·lació, encara que des de 2016 el cinema de no ficció ocupa un lloc fonamental en la seua obra. El seu treball ha sigut mostrat en festivals i institucions com a Senar-syntax Experimental Image Festival (el Japó); Festival Internacional de Cinema de Quito (l’Equador); Tlanchana Fest – Festival de Cinema i Art Digital. (Mèxic); Festival Quartmetratges (València); IVAM Institut Valencià d’Art Modern (València); ShortPam! Filmoteca de València; SpukKommune, (Berlin); Fundació la Posta; La Situació, Cuenca; PROJECTOR 7é Ed. International Festival of Vídeo Art. Madrid; Generator projects Dundee (Escòcia); i Die Spukkommune (Berlin), entre altres.
Actualment té un contracte post-doctoral amb la Universitat Politècnica de València amb finançament del ministeri d’Universitats i de la Unió Europea-Next Generation EU. Entre 2017 i 2021 va rebre una subvenció per a la contractació de personal investigador de caràcter predoctoral (GVA i FSO) i va formar part del grup d’Investigació Laboratori de Llum (UPV). Com a docent ha impartit classes en el Màster en formació de professorat d’educació secundària de la UE i, entre 2018 i 2021, en el Màster d’Arts Visuals i Multimèdia de la UPV.