ARTISTES
TERESA TOMÁS
Nadie en las abuelas
Consulta el projecte ‘Nadie en las abuelas’ ací
Conceptes clau: avantpassats, ritual, memòria, objecte animat i videoart
Resum del projecte
El rellotge d’arena marca la geometria amb la qual Teresa Tomás ha modulat el disseny dels jocs de café al llarg de la seua trajectòria. La imatge de l’avantpassat estarà eternament associada a la funció de la cafetera. Els principis funcionals i estètics que estableixen l’acció d’un objecte sobre un altre semblen harmonitzar amb claus de naturalesa simbòlica i màgica. El ‘pitxer del monarca’ serveix als seus peons de la mateixa manera que el ‘Geni’ concedeix un desig a la tassa renovant la seua personalitat en servir-li café.
En ‘Joc d’ocells’ és més significativa aquesta metamorfosi, ja que el ‘Besavi’, el ‘mussol-cafeter’a, en servir café a la resta dels ocells els transformarà en éssers animats amb cap de tassa en la pintura. ‘Pió i Musici’, dos d’aquests personatges, seran els qui acompanyen a ‘Ningú’, el protagonista de l’animació, en la seua peregrinació a la desapareguda galeria d’art Metro Cuadrado a la recerca de l’origen artístic de l’autora, materialitza en la sèrie ‘Tots som Lagarpos’. La imatge tribal conformada pels avatars i capgrossos en el ritual de l’escena final anuncia el jo que entra en joc. El café com a mesura del temps.
Autoria
Teresa Tomás allibera l’escultura de la seua peanya en la pintura iniciant el desenvolupament del seu treball cinematogràfic. Les seues escultures digitals estan construïdes mitjançant malles geomètriques aplicant tècniques d’assemblatge dins de la tradició de l’objecte trobat duchampià. L’ús de la realitat virtual li atorga un control absolut de la simulació física de la matèria, que manipulada amb finalitats poètics.
Recentment les seues últimes animacions s’han projectat en diferents exposicions organitzades per Ministeri d’Educació i Cultura, en l’Institut Cervantes de Bucarest i de Praga, Xanadu Gallery de Varsòvia i Meinblau Projecktraumde Berlin. En Today. TAM. Art Museum. Pequín, TOTAL Museum. Seül i l’Ambaixada espanyola de Tòquio. Els seus treballs de videoart s’han projectat en galeries i festivals internacionals com Artfarm de Verona, CeC de l’Índia, Vídeo Art Festival Mesuren de Grècia, Keeping afloat de Londres, Unfolding Sequences de Mont-real, International artists cribratge de Manchester, Overlapping memories en Pittsburg, entre altres.